5/20/2011

Muzik dan jiwa.

Sebelum ni, aku jarang sangat nak layan Youtube. Antara dua sebab kukuh yang aku boleh bagi 1) internet lembab macam biri-biri 2) I just can't found my interest. Kalau ternampak adik-adik aku berhimpit-himpit depan lappy, gelak bahagia macam esok nak kahwin : aku sekadar jeling, picit lemak Alysha, baring atas punggung Annis, dan teruskan berFB. Sebab dengan yakinnya, aku boleh cakap yang diorang tengah tengok video Korea (M-BLACK, SNSD, KARA, TARA, INVISIBLE YOUTH, bla bla bla), cover songs (Maddi Jane, Sam Tsui, Christina Grimmie, bla bla bla), video Korea lagi, cover songs lagi, dan bermacam-macam video yang seangkatan dengannya. But then, bila cuti semester aku begitu melimpah ruah banyaknya, aku rasa salah satu cara mudah untuk isi masa lapang adalah dengan browse segala macam benda yang ada dalam World Wide Web dengan pengawasan ibu bapa. HEHE. Oh baby, phewww. Macam-macam ada, rambang mata. HEHE. But the thing is aku jatuh cinta dengan alunan muzik. Untuk lebih dramatik, setiap kali aku dengar alunan violin yang begitu indah, dada terasa sebak dan air mata pun keluar. Do you think that I'm sounds like a old lady? Tak kan? Sekadar pencinta muzik kan? HEHE.

This video representing Sue Son in Semi Final of Britain's Got Talent 2009. Berdasarkan apa yang kita boleh lihat dan dengar menerusi video ini, I want to tell you that I love her! I love her! I love her! Senyap! HEHE. Essentially, I like the way she move and play the violin. In essence, I admire the way she handle herself and the accent the she pronounce. Tentang dia terpaksa tinggalkan kawan baik dia untuk join the competition, I got no words. Bagi aku, semua orang dalam dunia ni ada impian, pilihan, & peluang.

This video representing Escala in Final of Britain's Got Talent 2008. Particularly, the violinist, named Victoria Lyon, aged 27, and Izzy Johnston, aged 26. On the other hand, the viola player named Chantal Leverton, aged 27 and the cellist named Tasya Hodges, aged 29. Perkara yang paling aku suka tentang diorang ialah kegembiraan yang terpancar dari riak muka setiap kali membuat persembahan. Aku tafsirkan ini sebagai rasa cinta yang diorang ada dengan apa yang diorang lakukan dalam kehidupan. Sesungguhnya, orang semacam aku masih mencari rasa cinta seperti itu dalam kerjaya aku. Semoga satu hari nanti, kami akan bertemu.

This video representing Nutting but Stringz in Semi Final of Britain's Got Talent 2008. Believe me, you will never find violinist like Tourie and Damien Escobar during your lifetime because they play the violin with great passion which reflects from their body movement. Uniquely, grew up on the rough streets of Jamaica doesn't make them bad fighters but real survivors. Thus, this is what we should learn from them : determination to be successful no matter how poor, misfortunate, or pitiful you are. Yeah, noted.

Note 1 : Aku suggest korang tengok video version audition punye. Cool baybeh.
Note 2 : Saje share benda-benda yang menjadi kesukaan aku. Eh, ni blog aku kan?

No comments: