6/14/2011

Miniature Wonderland.

Miniature : 1) A very small painting of a person 2) A small scale copy or model of any object (The Oxford Dictionary of Current English for Malaysian Students, 1988)

Sejak dari umur aku kurang dua digit lagi, aku sudah jatuh cinta dengan seni miniature. Aku tak boleh tahan diri aku dari menunjukkan perasaan teruja, setiap kali ternampak model mini, walaupun sekadar rumah anak patung barbie dalam movie Toy Story (masih ingat lagi?). Dengan itu, aku selalu imagine untuk berada di dalam situasi seperti ini : 1) orang mini tercedera dan terserempak dengan aku 2) aku selamatkan dia dan adopt dia jadi kawan baik aku 3) aku buatkan dia rumah mini yang lengkap dengan perkakasan rumah 4) we live together happily ever after. Thus, untuk jadikan impian aku kelihatan lebih realistik : 1) aku gunakan pasu bunga nenek sebagai kota buatan. Aku rasa enjoy bila tengok semut-semut tu happy dengan kehadiran kota penempatan yang aku binakan. Tapi sekarang semuanya tinggal kenangan. Semut-semut dah pindah, pasu-pasu bunga tumbuh lalang.

Kalau boleh, suatu hari nanti, aku nak pergi Northern Germany. Ada permanent exhibition of miniature yang cantik gila dan awesome! Therefore, I am highly suggesting to all the readers that coincidentally or intentionally reading this entry to visit the website of Miniatur Wunderland to see all the gorgeous and wonderful world of miniature! I'm sure you can't resist the beauty of Switzerland, Scandinavia, America, Hamburg, Alps Australia, Knuffigen, and Harz. In addition, you also can't resist to see the fake-real life in urban and rural as well as train travel and airport circulation. Train bergerak menggunakan flex track, pemandangan malam dijana dengan LED, dan sekecil-kecil aktiviti manusia macam jatuh basikal pun diberikan perhatian. Aku akan masukkan ini dalam list impian aku. Aku akan masukkan ini dalam list impian aku. Aku akan masukkan ini dalam list impian aku. But first of all, I want my own 'kingdom of miniature' dan mengambil seekor hamster yang jelita sebagai rakyat jelata.






Official Corporate Video of Miniatur Wunderland

Note : Ada sesiapa jatuh cinta dengan miniature juga? Boleh kita ke Northen Germany bersama.

5 comments:

~~faizatul akma~~ said...

wow~hu3x~

AKU CHUN said...

Perghhh!

Surat Untuk Hujan. said...

@akma : Wow? ;)

@Aku Chun : Perghh? ;)

HEHE

Far8 budak baik said...

waaa ade pulak kos dalam
bidang ni..mesti susah nk wat kan..
betol2 sejibik mcm yg asal..nmpk real je..cayalahh

Surat Untuk Hujan. said...

Course dalam bidang ni? Tak taw la saya ada tak course dalam bidang ni, kalau ada saya nak join ;)