7/31/2010

Anak Malaysia.

Ada sebuah cerita. Tentang si gila dan anak Malaysia. Tentang arwah Nenek dan rumah pusaka.
Sebuah cerita yang telah bertahun tak mampu ku lupa.

Cerita ini bermula di rumah pusaka Nenek, setahun selepas arwah Datuk pergi. Kerana terpaksa, Nenek telah dijaga oleh seorang bibik yang pada fikiran aku, nampak ada yang tak kena pada kelakuannya. Sehinggalah pada suatu hari, dia tuduh salah seorang dari ahli keluarga aku mencuri. Berbakul-bakul aku & Ika memaki. Tapi dia buat dek je. Pointing finger to the one that I believe with all my heart! Akhirnya terjumpa balik phone dia kat luar rumah. Sumpah, aku rasa nak tanam dia tujuh kaki bawah tanah.

Pada suatu malam, aku, Ika, Annis, & Alysha tidur rumah nenek for the reason I can't remember to. Mak & Ayah pulak keluar sebab ada hal yang tak dapat nak dielakkan. Nenek terbangun & berhajat nak pergi tandas. Bibik bengang, memberontak sebab terpaksa uruskan nenek waktu malam. Dengan muka tak puas hati, separuh tenaga dia tarik tangan nenek guna sebelah tangan je! Terkejut gua, Ika, Annis, & Alysha, bila nenek seolah-olah menari, hampir terjatuh, & terkena bucu katil!

: Alysha :
Bibik!!!

: Ika :
Eh, Nenek!!!

: Annis :
Mampus kalau Mak tahu!!!
Dah, kau jangan layan dia tu!!!

: Bibik :
Saya angkat nenek dua tangan, Nenek yang tak kuat!
Siapa mampus? Nak saya mampus! Biar saya mampus lah!
Anak Malaysia!

: Aku :
Bibik ingat kitorang buta ke???
Bukannya kitorang tak nampak Bibik tarik sebelah tangan je!!!
Nak suruh Nenek mati ke???

Malam tu dah macam perang. Empat lawan satu. Malaysia lawan Indonesia. Ya aku tahu, mungkin orang akan cakap "bapak kurang ajar, lawan orang tua". Ah, kau tak tahu cerita sebenar. Kau tak tahu dia pernah biarkan nenek aku jatuh sorang-sorang dalam tandas. Kau tak tahu dia pernah buat tangan nenek aku lebam. Kau tak tahu dia saje-saje bukak baju depan ayah aku konon-konon nak tayang body. Kau tak tahu berapi kali dia menyumpah orang Malaysia dengan sehina kata-kata. Paling cilaka, dia tuduh orang yang paling aku sayang mecuri sedangkan dia yang takde otak, tersalah letak. So sorry ye perempuan, takde maaf bagimu. Kesian, waktu kau nak dihantar balik ke Indonesia, kau tertinggal belaan kau yang kau tanam depan rumah. Patut lah kau berani tunjuk kuasa. Sekali lagi sorry, sampai mati pun, kau takkan mampu tundukkan kami sekeluarga.


4 comments:

spwida said...

orang mcm 2 memg patut kene maki..
x sedar dek untung..
dtang tmpt orang sedar la dri sikt
tp nak pijak kpale plak..

Surat Untuk Hujan. said...

org plg trok pernah ayg jmpe :)

nija said...

giler kerek indon tuh...
aku tak tahu la...
indon kat cni baik2 je mbak2 die...
mybe sbb jauh kot dorg rasa insecure..
tu perangai mcm si** je...

hari ni indon nak ganyang kitorg yg ade kt cni...
kat salah 1 mall kt jakarta...tp mall mana tak ckp...
last night dpt sms jgn kluar hr ni...
bodoh btl dorg ni...

Surat Untuk Hujan. said...

ntah pape je kan.
kte kat cnie, time dorg elok2.
tak pernah ungkit soal sape keluar duet,time duet.
tp dorg permainkan maruah negara kte.
they should know how to behave like educated man.
respect others.